f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 



           



  f·p·p · p·l | Felietony | Rozwój gier FPP

Felietony

Rozwój gier FPP

Rozwój i ewolucja gier FPP:
1. Wstępniak
2. Od pradziejów do Wolf'a.
3. Od Wolf'a do QW.
4. Od QW do Q3
5. Podsumowanie
6. Przyszłość
7. Zakończenie
8. Gdzie kierować skargi
1. Wstępniak:

Wszystko opiszę chronologicznie, cały artykuł będzie podzielony na "od pradziejów do wolfenstein'a", "od wolfenstein'a do QW", "od QW do Q3" i od Q3 do teraz... Wszystkie gry są produkcjami id Software, ale są kamieniami milowymi jeżeli chodzi o gry FPP. Jeśli chodzi o materiały to korzystałem z różnych artykułów w różnych zakamarkach i-netu oraz z czasopisma Reset.

2. Od pradziejów do Wolf'a:

Gdzieś znalazłem informacje, że pierwszą grą FPP (First Person perspective) była "Ultima 0" lub coś w tym stylu, lecz nie udało jej się stworzyć nowego gatunku, ale udało się to grze Wolfenstein 3D (autorstwa id Software), która jest uznawana za pierwszą prawdziwą grę FPP. Można się domyśleć że jak na początek lat 90-tych gra była nie lada osiągnięciem jeśli chodzi o grafikę, dźwięk i grywalność. Gra miała swój specyficzny klimat - ludzie niszczyli armię Hitlera tygodniami.

3. Od Wolfa do QW:

Jest to okres największego rozwoju gier tego typu. Po Wolf'ie wyszedł sequel "Spear of Destyny", w którym gracz ma za zadanie znalezienie magicznej włóczni, która jest uznawana za powód zwycięstw Hitlera. Wyszło też pełno przeróbek innych firm niestety miałem wtedy 10 lat i niewiele mnie obchodziło poza moim 286 więc do roku 1996 niewiele napiszę o ogólnym rozwoju... :-) Tak czy inaczej widać chyba od razu, że id Software miało prym jeśli chodzi o gry FPP i to ich tytułów będzie tu najwięcej. Nadszedł czas na Doom'a, grę przez niektórych uważaną za najlepszą nawet do tej pory (zgadnijcie skąd wziął się plazma gun w Q3), wniosła prawdziwą świeżość do gier FPP, pokazała że nie należy tworzyć kwadratowych pomieszczeń ale można spokojnie budować windy, drzwi rozsuwanie w różne strony, przyciski, okna, wysokorozdzielczościowe textury (jak na tamte lata), ciekawe bronie, wspaniały klimat no i dla nas najważniejsza rzecz - czyli kod sieciowy z możliwością wykorzystania go w grze przez modem, kabel szeregowy, sieć na IPX-ie...

Pojawiły się też Hexen i Heretic, były to gry w klimacie Fantasy lecz także z nowinkami typu windy czy rzeki. Teraz zaczną się schody, powstają dwie gry Quake (Quake World) i Duke3D... Dziś już wiadomo która gra okazała się silniejsza ale wtedy konflikt miedzy dwiema scenami był zażarty, oto argumenty:

Quake:
  • Mroczny klimat
  • Całkowita trójwymiarowość
  • Lepszy kod sieciowy
  • Więcej serwerów w internecie
  • Duke3D:
  • Klimat cyberpunkowy
  • Mniejsze wymagania
  • Lepsza (ciekawsza) fabuła jeśli chodzi o tryb single player
  • Quake wygrał tę wojnę, dzięki temu stał się najbardziej popularną grą FPP i był nią aż do czasów Quake 2, poza tym była to pierwsza gra która była tak bardzo interaktywna. Można było w niej zmienić wszystko - skiny, modele, mapy, kod źródłowy, można było również tworzyć na jego enginie filmy (np. Quad God, moim zdaniem najlepsza produkcja). W Quake'u widać było wyraźną przewagę trybu multiplayer nad single player. Powstawały mapy do gry sieciowej, niezliczone hordy botów i modów usprawniających grę sieciową... tak powstał QW który ma w sobie poprawioną wersję kodu sieciowego. Zaczęły powstawać klany i zaczęto organizować turnieje na niespotykaną skalę. Pamiętny dzień gdy Tresh wygrał Ferrari 328... ach aż łezka się w oku kręci. Sam gram w QW od dziecka, mogąc grać spokojnie w szkole w Q3 my gramy QW bo po prostu jest bez porównania lepsza :-) (IMHO). Nigdy nie będzie lepszej gry... Quake to kult i koniec.

    4. Od QW do Q3:

    Wielkie zauroczenie Quake'iem trwa przez cały czas, nawet po powstaniu Quake'a 2 który nie przeżył długo (gra się już tylko w CTF'a). Quake poradził sobie także z akceleracją grafiki, pojawił się patch GLQuake, który prezentuje niekiedy lepszą grafikę niż w Q2... Powstały też wielkie internetowe Ligi (CPL i PGL).

    Jeśli chodzi o Polskę to prawdziwe zebrania sceny Quake'a odbyły się na Gambleriadzie gdzie także organizowano turnieje QW. Jeśli już wspomniałem o Q2 nie mogę napomknąć o Half-Life, była to chyba najlepsza gra na jego enginie - świetny klimat i interaktywność. Ważną grą jest też UNREAL - odwieczny rywal gier z serii Quake.

    Po jakimś czasie pojawia się Q3test z 3 mapkami. Prawdziwy "boom" w gralniach. Obecnie na tronie panuje Quake III Arena oraz jego najbardziej znana modyfikacja ProMode który upodabnia jego fizykę do Q1. W Polsce jest bardzo popularny, ale chyba za sprawą RooS'a, który maczał palce przy jego tworzeniu. Powstały także nowe odłamy gier FPP, które bardziej upodabniają się do rzeczywistości, choćby Counter-Strike na silniku Half-Life'a - ostatnio bardzo popularna "zabawa" sieciowa w terrorystów i anty-terrorystów. Ciekawą grą tego typu jest też Swat3 obrazujący pracę policyjnych jednostek specjalnych w USA...

    I ostatnia pozycja to Q3: Team Arena (oficjalny dodatek do Q3), mówi się o niej niewypał gdyż to samo oferował UT i to bez dodatkowej opłaty. Poza tym takie mody można znaleść w necie za darmo... :-)

    5. Podsumowanie:

    Nie trzeba czytać tego artykułu by się domyśleć że gry FPP idą w kierunku rozgrywek sieciowych, im gra nowsza tym ma lepszy (szybszy) kod, ma ciekawe mapy DM i możliwość wielorakiego konfigurowania w różnych kierunkach... Poza tym rozwój engin'ów dąży do coraz wierniejszego odwzorowania rzeczywistości, gry FPP idą moim zdaniem w dobrą stronę lecz czasami chęć zysku przysłania dobro graczy, tak jak to ma miejsce z Q3:TA...

    6. Przyszłość:

    Z tego co wiem to najbliższa przyszłość to Doom3 i Unreal2 potem będzie Quest (jeśli chodzi o id Software) - czyli Diablo w FPP :-) Oczywiście to jeszcze nie potwierdzona informacja...

    7. Zakończenie:

    Na zakończenie chciałem tylko powiedzieć że jest dobrze i będzie lepiej :-), gier First Person Perspective jest coraz więcej i każdy może znaleźć coś dla siebie. Jeśli chodzi o mnie to ja mam swoje CPM (Challenge Pro Mode) i długo jeszcze będę w to grał.

    8. Gdzie kierować skargi:

    Jeśli są jakieś błędy (a na pewno są) - przyślij maila: [email protected]

    P.S. Mam nadzieję, że moja współpraca z Fpp.pl będzie owocna.
    [FPP]MajeS: Z pewnością... ;-)




    Temat Autor Data  
    ?
    [FPP]MajeS 04·12·2000-08:00  
    Odp: :(
    [FPP]Kaczor 06·12·2000-04:01  
    Odp: moze ja
    [FPP]Claymore 06·12·2000-05:00  
    Odp: ...
    [FPP]mkuh 06·12·2000-05:01  
    Odp: spoko
    kaczor 06·12·2000-07:01  
    Odp: szkoda czasu
    [FPP]Claymore 06·12·2000-07:01  
    Odp: hm
    [FPP]mkuh 06·12·2000-07:02  
    Odp: duke itd.
    [FPP]sarmac 03·12·2001-21:01  


     + DODAJ NOWY TEMAT 




    --------------------------------------
    Autor: [FPP]MajeS
    Aktualizacja: 04·12·2000 - 04:01



     : DRUKUJ 

         




       


    f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
    Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


    Dzisiaj jest Czwartek · 28 Marca · 2024
    Strona wygenerowana w 0.222307 sek.