f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 



           



  f·p·p · p·l | Kolumny | [FPP]ShooleR | Twórcy współczesności

[FPP]ShooleR

Twórcy współczesności

Czy zastanawialiście się kiedyś kto tak naprawdę napędza współczesny świat gier FPP? Czy w ogóle możemy mówić tu o jednej instytucji czy może nawet jednej osobie, która tworzy coraz to nowsze i wyższe standardy? Czy jest to cała złożona sieć wydawców, dystrybutorów czy samych twórców gier komputerowych z gatunku First Person Perspective?

Powiecie pewnie, że jest tylu wydawców, tylu twórców i tyle nowych tytułów pojawiających się na rynku, że niemożliwym staje się przejście wszystkich tych gier przez jedną osobę a co dopiero ich napisanie, stworzenie od podstaw. Otóż nie do końca tak jest.

Dawno temu (tak wiem, znowu zaczynam od prehistorii :P ale taki to już sposób pisania dinozaurów, że zawsze zaczynają od tego co im najbliższe – od dooma „jedynki”) kiedy mało kto znał i grał w gry FPP pojawiła się mała firma, która przełamała pierwsze lody (jak to niedwuznacznie brzmi) i która zapoczątkowała fale rewolucji w świecie naszych ulubionych gier. Jak to zrobili? Wydali Dooma (jedynke! :P) – pierwszą grę z trybem multiplayer! (oczywiście mówimy ciągle o jednym gatunku gier).

Jak się później okazało był dopiero pierwszy przełom w świecie gier. Następnym był niewątpliwie Quake. Możecie nawet nienawidzić tej gry, możecie nie lubić osób w nią grających, ale nie odbierzecie mu tego, czego dokonał. Była to pierwsza w pełni trójwymiarowa gra. Pewnie niektórzy przyczepili by się do zwrotu „w pełni trójwymiarowa” odnajdując w Q kilka elementów stworzonych z płaskich bitmap. No cóż – nawet w Call of Duty kilka elementów nadal pozostaje płaskimi bitmapami.



Co było dalej? Quake2, rewolucyjny Quake3. I znowu część z Was może zarzucić mi stronniczość. Tak czy inaczej nie da się mówić o współczesnych grach FPP nie wspominając o Q3. Dla czego? Dla tego ze prawie każda nowa gra, jeśli nie ma w sobie kawałka (mniejszego czy większego) kodu źródłowego Quake3, to przynajmniej próbowała przebić możliwości i jakość gry oferowane przez Q.

Niektórzy producenci jak się okazuje woleli nie rywalizować z ID Software (tak tak, to ta firma jest twórcą wszystkich gier o których do tej pory wpomniałem) i po prostu kupili engine (silnik, kod źródłowy) Q3 i stworzyli na jego podstawie własne gry. Jakie? Call of Duty (+dodatki), Medal of Honor (+dodatki), cała seria Jedi (Knight, Knight2, Academy...), Return To The Castle Wolfenstein (zresztą kontynuacja głośnego tytułu – pierwszej gry ze stajni ID), Soldier of Fortune. Wymieniać dalej? :) Chyba nie trzeba…



Nadchodzi czas Dooma3 i Half Life 2. Dwie gry, które wytaczają nowy kierunek w rozwoju grier FPP. I co się okazuje? Parenaście dni temu świat obiegła informacja pochodząca w blog’a jednego z programistów firmy ID. W kodize Half Life 2 znajdują się elementy kodu Quake3. Zdziwieni?

Na tym mógłbym skończyć ten felieton opisujący wpływ ID Software na współczesny świat gier FPP. Okazuje się jednak, że to nie wszystko. Jeśli dokładniej przyjrzymy się historii powstawania wymienionych wyżej gier zauważymy, że praktycznie wszędzie (i to najczęściej na pierwszym miejscu) pojawia się jedno nazwisko. John Carmac.

Czy to możliwe, żeby jedna osoba maczała swoje palce we wszystkich tych grach? Tak. Tak właśnie jest. To John Carmac, chyba najbardziej znany programista w świece elektronicznej rozrywki. To on stworzył w dużej części kody źródłowe gier doom, quake, wolfenstein. To fragmenty jego pracy są częścią najbardziej popularnych gier ostatnich lat.



Możecie tu wspominać innych znanych tytułach takich jak seria Unreal czy chociażby starusieńki Duke Nukem 3D. Powiecie – jaki wpływ na te gry miał John Carmac? Odpowiem – ogromny! Wszystkie wielkie tytuły, które ukazywały się na rynku od połowy lat 90’tych ubiegłego wieku w sposób bardziej lub mniej jawny konkurowały z grami stworzonymi przez ID Software, a co za tym idzie – z produktami Johna Carmaca.

Z całą pewnością mogę stwierdzić, ze zarówno John Carmac jaki całe ID Software ma ogromny wpływ na kształtowanie się scen gier FPP. To dzięki nim, poziom (zarówno od strony graficznej jak i technicznej – chociażby kod sieciowy gier) stoi dzisiaj na tak wysoko. I możecie mówić, ze HL2 jest genialną grą i fragmenty kodu Q3 nie mają tu wielkiego znaczenia. Macie racje. Half Life 2 jest taki jaki jest tylko dla tego, że jego twórcy byli nastawieni na otwartą konfrontacje i walke o graczy z Doomem 3 zarówno na polu graficznym jak i techniczny. A kto stworzył Dooma 3? :)

O wszystkich wymienionych w tekście grach możecie przeczytać w serwisach tematycznych naszego portalu:

doom3.fpp.pl - wszystko o grze Doom3
hl.fpp.pl - Half Life, Half-Life 2
qw.fpp.pl - Quake, QuakeWorld
quake2.fpp.pl- Quake2
quake3.fpp.pl - Quake3 (cpma i osp)
jedi.fpp.pl - Jedi Knight, Jedi Knight 2, Jedi Academy
cod.fpp.plCall of Duty, Call of Duty: United Offensive
moh.fpp.pl - Medal of Honor
unreal.fpp.pl - Unreal
sof.fpp.pl - Soldier of Fortune

I wiele innych...





Subject Author Date  
gg :)
[FPP]glan 01·12·2004-14:01  
Odp: :D
[FPP]ShooleR 01·12·2004-14:01  
Odp: Czegos zabraklo... smutno mi ;...
[FPP] x44dhu 01·12·2004-14:01  
Odp: :-)
[FPP]MadCarrot 01·12·2004-14:01  
Hehe :)
[FPP]Saari 01·12·2004-14:02  
:D
[FPP]Mika 01·12·2004-15:00  
PLONK!
r00 01·12·2004-16:01  
Odp: True
Jarek 01·12·2004-18:00  
Odp: :P
[FPP]ShooleR 01·12·2004-18:01  
Gj :>
jenek 01·12·2004-22:01  
Odp: :)
[FPP]ShooleR 01·12·2004-23:00  
gj
ziel1na 02·12·2004-01:01  


 + ADD NEW SUBJECT 




--------------------------------------
Author: [FPP]ShooleR
Last modified: 01·12·2004 - 14:01



 : PRINT 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Today is Tuesday · 16 April · 2024
Page generated in 0.258832 sec.